Dagbladet, 2. februar 2010

Dagbladet har rettet opp fadesen i oppslaget nedenfor, og starter nå artikkelen på følgende måte:

“Dagbladet beklager:

På grunn av en feil i pressemeldingen og tallmaterialet presentert av Xtra personell, ble den opprinnelige konklusjonen i denne saken gal.

Hva er dette for en tåpelig unnskyldning, Dagbladet? Betyr dette at Dagbladet ikke forutsetter selvstendige vurderinger hos sine journalister, redaktører eller desksjefer?

Selvfølgelig er feil hos kilden et problem, som selvfølgelig kan være en medvirkende årsak til en tabbe. Men det holder ikke i en sak hvor feilen er så opplagt.  Når man i tillegg skyver hele skylden over på andre for denne miseren, da er det intet mindre enn en fallitterklæring. Unnskyldningen er for meg mer ødeleggende for tilliten til Dagbladet enn den opprinnelige feilen, for den forteller at Dagbladet aksepterer å være uetterrettelig hvis de kan legge skylden på andre.

Jeg ser derfor for meg følgende Dagbladet-oppslag:

“I gårsdagens utgave kom vi dessverre til skrive at Jorden var flat. Dette skyldes en feil i et oppslagsverk som utgiveren av uforståelige grunner ikke har funnet det verdt å oppdatere på to tusen år.”

I Dagbladet er Jorden flat hvis kilden sier det. Det er inntrykket de etterlater nå.

Jeg takker Odd Busmundrud for tips i en kommentar til det opprinnelige oppslaget.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende