Dagbladet, 20 juni 2011

Tenk deg en reklame hvor det blir påstått at en vanlig bensinbil er klimanøytral. Du ber selger forklare dette nærmere, og han forteller at startmotoren elektrifisert, den går på batteri. Jeg tror ikke Dagbladet hadde latt en selger som prøvde å lure kunder på denne måten, få lov til dø i synden.

Skjønt de burde i så fall kanskje ha overlatt til andre å kritisere en slik feil. I en artikkel om nye delvis rakettdrevne superfly fra Airbus, presterer de nemlig dette:

Og hold deg fast: CO2-utslippene vil være null og niks. Flyet skal nemlig ta seg opp til marsjhøyde – 36 000 meter – på biodiesel, før rakettmotorene settes inn og får flyet opp i fire ganger lydhastigheten!”

Kanskje Dagbladet også burde ha sjekket hva rakettmotorene slipper ut først? Ingen skal få meg til å tro at den rakettdrevne delen av flyturen er klimanøytral. Er Dagladet virkelig så lettlurt?

Nå står det ikke eksplisitt at bruken av rakettmotorene er klimanøytral, det står bare at de ikke slipper ut CO2. Dette er antakelig riktig, rakettmotorer går normalt ikke gå på flybensin. Så lenge man ikke tar hensyn til direkte eller indirekte klimagassutslippe ved produksjon av brennstoffet og ser bort fra klimaeffekt av andre gasser som rakettmotorene slipepr ut, så kan altså Dagbladet ro seg unna ved å påstå at de mente det bokstavelig.

Men det gjør ikke saken mye bedre for Dagbladet, for de skriver jo at “CO2-utslippene vil være null og niks. Flyet skal nemlig ta seg opp til marsjhøyde – 36 000 meter – på biodiesel…”

Bruken av biodiesel kan være klimanøytral, men det er ingen tvil om at den slipper ut CO2.

Jeg takker Vegar Ystenes Valstad for tips.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende