VG, 14. oktober 2008

"Playmo-bil som går på luft", skriver VG i en overskrift på nett, og roter det fullstendig til for seg selv når de skal forklare prinsippet:

"Prinsippet er det samme som i en luftballong; når luften varmes opp, stiger ballongen."

Eh, var det en ballong eller bil det var snakk om? Det er fremdeles snakk om en bil, og det er fremdeles snakk om framdrift, men prøv å følg logikken her:

"Luft komprimeres i sylinderen i en nesten vanlig stempelmotor.
I stedet for tilførsel av diesel eller bensin, tilføres luft under trykk, fra bilens egne trykklufttanker. Varmen fra luften som allerede er presset sammen i sylinderen får hele luftblandingen til å utvide seg. Dermed trykkes stempelet ned, trykker på veivakselen og overfører kreftene til drivhjulene."

Det rare er at ingen har kommentert dette direkte til VG, men det er mulig at bilinteresserte er like interessert i fysikk som datafolk er interessert i å lese de betingelser de må godta for å installere et program.

Prinsippet er enkelt: Når du klemmer sammen en sykkelpumpe og holder for tuten, skaper du et trykk. Når du slipper pumpehåndtaket, så presser trykket håndtaket ut igjen.

Hvis du ikke holder for tuten, skaper du ikke noe trykk, og pumpehåndtaket går ikke ut av seg selv. Men hvis du kobler på en trykkluftslange på tuten så kan du bruke den til å lage trykk som presser håndtaket ut.

Den kraften du føler fra håndtaket kan du i prinsippet bruke til å drive en motor. Bytt ut sykkelpumpen med en sylinder i en motor, og du har prinsippet bak luftbilden. Det er trykket på luften du tilfører som bestemmet hvor mye kraft du får ut.

Poenget med varmen er totalt misforstått. Når man komprimerer luft, blir den varmere, men den ekstra varmen forsvinner med mindre tanken er godt varmeisolert. Når trykkluften brukes til å drive bilen framover, blir det derimot kaldere. Varmen fra kompresjonen har altså ingen ting å si for framdriften, den reduserer faktisk effekten.

Derimot ville det hjulpet hvis man varmet opp luften før man slapp den inn i sylinderen, fordi høyere temperatur gir høyere volum – eller høyere trykk hvis volumet er konstant. Så vidt jeg vet er sylindrene og luftbeholderen laget av metall og ikke gummi, så jeg tro volumet er konstant. Uansett må man da bruke en energikilde til for å varme opp gassen.

For øvrig komprimeres luften før den fylles opp i tanken, ikke først nå den
kommer til motoren. Da ville du trengt en kompressor i bilen, og denne kompressoren ville trenge drivstoff.

Jeg takker Terje Daleng for tips

Tips oss hvis dette innlegget er upassende