A-magasinet, 22. august, 2008
Førstesiden og åtte hele sider inne i bladet er viet en uheldig gutt som er så plaget av stråling at han må dekke seg med en metallburka for å ikke bli konstant syk av strålingen. Guttens skjebne er det vanskelig å skrive noe om. Det som derimot bør skrives om, er A-magasinets totale mangel på kildekritikk i sin forsøk på å vise at fenomenet er reellt.
I A-magasinets lederartikkel starter redaktør Stavrum med å henvise til Gro Harlem Bruntlands påståtte problemer med stråling fra mobiltelefoner.
Gro Harlem Bruntland er en person som gjennom sin status som lege, tidligere landsmoder og WHO-leder tillegges vekt. Når det gjelder hennes forhold til mobiltelefoner, så uttaler hun seg som privatperson, men hennes bakgrunn gjør at hun oppfattes som autorativ. Uansett, hun har ikke annet utgangspunkt for å uttale seg enn sin egen subjektive mening og erfaring.
Når ens posisjon gir autoritet til synsing, vil det normalt avstedkomme kritiske spørsmål fra journalister. Her er ett: Når Gro forteller at hun med en gang kan føle om det er mobiler på i nærheten, da er det veldig lett å teste. Burde hun da ikke stilt seg til rådighet for vitenskapen for å finne ut om det er en realitet i det hun sier? Burde hun ikke hjelpe til for å avklare at problemet er reellt hvis det er det, eller at det faktisk er inbildning hvis det er tilfellet? Det er vanskelig å tenke seg noe hun kan gjøre som ville hatt større betydning for de menneskene det gjelder.
Hva kan det skyldes at en så stor autoritet kan presenteres som sannhetsvite for en så viktig og kontroversiell påstand, når hun konsekvent vegrer en enkelt test som kan fortelle om hun har rett? Hvorfor nevner ikke engang dette? Kan det skyldes at journalisten og redaktøren ønsker å tro på vedkommende fordi man trenger dette vitnet, og derfor lar all kritikk fare?
I artikkelen henvises til Tyskland som har gitt en uforpliktende og gratis anbefaling om å slå av wlan-nett når det ikke er i bruk, at bibliotekene i Paris har koblet ut nettet og at byen Salzburg har vedtatt lavere strålegrenser. Det er visst også noen hendelser i Spania som blir fulgt opp og som har skapt lokale reaksjoner.
Hvis man leter over hele den vestlige verden med finmasket nett, er det nesten utrolig at man ikke finner mer. Jeg kan nevne at man under hjemmesidene til det østerrikske kunnskapsdepartementet (eller hva man skal kalle det) finner en opplæringsfilm som forteller hvor farlig jordstråling er. Hvis A-magasinet virkelig oppfatter den ukritiske oppramsingen som bevis på at mobilstråleproblemet er reellt, da forventer jeg en omfattende artikkel om jordstråling i nær framtid.
Sissel Halmøy er fagsjef for stråling i Norges Miljøvernforbund, og det kan nesten se ut som om alt hun har fortalt er slukt fullstendig rått og ukritisk av A-magasinet. Det kan se ut som om Miljøvernforbundet har håndplukket A-magasinets kilder til forskning. Fagsjef er ingen beskyttet tittel, men den brukes for å gi henne faglig tyngde – og kanskje unnskylde journalisten? Hverken Miljøvernforbundet eller A-magasinet angir noen form for faglig kompetanse for fagsjefen, men via nett finner man at hun er sivilingeniør i teknisk kybernetikk. Fagfeltet er ikke relevant, og jeg har ikke funnet noen annen relevant bakgrunn enn at hun selv er el-følsom. Det er kanskje litt tynt når påberoper seg tilstrekkelig faglig kompetanse til å kunne sette et nesten samlet internasjonalt forskningmiljø på plass? Det er greitt å vite at det holder for A-magasinet.
Men direkte hodeløst blir det når A-magasinet kan utrope Olle Johansson til en av verdens ledende forskere på stråling og helse-effekter. Olle Johansson ble utrolpt til Årets førvillare i 2004, fordi han gang på gang har framstått som en useriøs kilde. Bl.a. påstod han i 2001 at kugalskapen kunne skyldes mobilstråling.
Olle Johansson er flitting brukt av Miljøvernforbundet, slik jeg tidligere har beskrevet i oppslaget "Vær kritisk til dine kilder Oddekalv", men knapt nok av noen andre. Hans egen hjemmeside forteller om en eneste vitenskapelig artikkel siden 2001, i et ubetydelig tidsskrift. Å utrope ham til verdensledende, er forhåpentlig årsverste av A-magasinet når det gjelder manglende kildekritikk. A-magasinet har ikke engang oppdaget at Johansson ikke er professor, men dosent.
Jeg kunne ha kommentert flere av de andre henvisningene, men nøyer meg med "The bio-initiative report", som det er nesten utrolig at kritiske journalister kan ha slukt rått. Det kan for eksempel være en ide å sjekke hvem som står bak og blant annet prøve å finne ut noe om Lennart Hardell? Det eneste oppslaget på Sprøytvarsleren som nevner Hardell gjelder for øvrig en sak om et oppslag i Aftenposten. Kan det være tilfeldig?
Jeg tror ikke på historien som fortelles, og jeg mener å ha gode argumenter for det, men det betyr ingen ting. Jeg kan ta feil. Det A-magasinets rett til å stille spørsmål og gi argumenter for at jeg kan ta feil.
Men det klarer ikke A-magasinet. A-magasinet svikter totalt i å skaffe dokumentasjon for at problemet er reellt. Det A-magasinet her gjør er å ukriitisk formidle påstander fra de som ønsker å tro. Hva de oppnår overfor de som tror på dette ønsker jeg ikke å tenke på, det virker faktisk litt skremmende på meg.
Overfor kritiske lesere har A-magasinet bare oppnådd en ting: Å formidle at de som tror på dette er fullstendig ukritiske overfor sin egen argumentasjon, og at de har truffet A-magasinet på hjemmebane.
Jeg takker Helge Øgrim og Terje Daleng for tips.
I ettertid har jeg blitt gjort oppmerksom på at Jan Arild Snoen allerede hadde en glimrende kritikk av samme artikkel i Dagbladets nettavis. I stor grad har han kommet til samme konklusjoner som meg. Noen av opplysningene er nye for meg, og underbygger konklusjonene ytterligere.


24 kommentarer In " Strålekritikk uten kildekritikk "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
september 1st 2008 at 12:47 am
Bra at du griper fatt i denne saken, som også jeg sukket oppgitt over. Det er, som du er inne på, ikke første gang at Aftenposten er inne i dette sporet. Selv pirket jeg borti dem i våres, og fikk faktisk en innrømmelse av at vinklingen i en kronikk de hadde sluppet gjennom, ble for ensidig:
http://newth.net/eiri...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 1st 2008 at 7:49 am
Forskning.no har i dag en utmerket om artikkel om “el-overfølsomhet”.
http://www.forskning….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 1st 2008 at 1:07 pm
Nå har jo mobilindustrien en effektiv makt til å kjøpe seg forskningsresultater som brukes mot den uavhengige forskningen som er gjort, men jeg mener ikke dermed at all forskning som tar for seg skadevirkninger av mobiltelefoni nødvendigvis er helt korrekt.
Det er forresten avdekket at 30 sekunder eksponering fra en mobiltelefon i vanlig bruk mot øret under en samtale åpner blod-hjerne barrieren slik at ugunstige stoffer i blodet får adgang inn i hjernen. Det er flere ting som kan forårsake dette, så mobilstråling er lang fra det eneste.
Generelt er jo frekvensene og sendereffekten som mobilene bruker ikke skyldig i direkte degenerering i kroppen, men det betyr ikke det samme som at det er 100% trygt å bruke mobiltelefoner.
Veldig enig i at det også bør fokuseres på alle typer stråling som kan være skadelig.
Det skal godt gjøres å komme under 100 microtesla stråling de fleste steder i et vanlig bolighus med normalt strømforbruk av forbrukselektronikk, lys og oppvarming.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 1st 2008 at 6:02 pm
Jeg undres over motivene dere har for å skrive det dere gjør. Hvor mye VET dere egentlig? “De dumme lærer av egne feil, de smarte lærer av andres feil”. De smarte hører på de som er rammet – og som kan fortelle hva det innebærer.
Det er opp til hver enkelt å høre på hvem de vil, men et godt råd er å følge pengene. Hvilke motiver skulle de som er rammet, Foreningen for el-overfølsommë eller Norges Miljøvernforbund ha for å dikte opp problemer om dette?
Sissel Halmøy
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 1st 2008 at 7:47 pm
“Elektromagnetisk stråling” – hva er det? Er det radioaktiv stråling man mener? Eller dagslys? Ulike former for elektromagnetisk stråling har ulike måter å påvirke menneskekroppen på. For eksempel vet man at ioniserende stråling kan skape kreft gjennom å skade DNA-et direkte eller indirekte. Hvordan mener man at radiobølger skader folk? Om det kan skade folk, må man nødvendigvis ha en eller annen teori på hvordan det kan være mulig? Radiobølger ser foreløpig ut til å være omtrent like skadelig som dagslys.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 1st 2008 at 8:28 pm
Hei, du angriper Aftenposten voldsomt. Men du virker ikke som om du har spesiellt peiling selv. La meg opplyse deg og dine lesere litt:
1) Jordstråling er du eksponert for igjennom cesium i granitt (stein) som avgir gammastråling. Jordstråling er du også eksponert igjennom spaltningsproduktene til gassen som granitt avgir (radongass). Denne gassen avgir alfapartikler når den spaltes videre ned i spaltningstreet til radondøtre. Dette er farlig for lungene dine og gammastråling kan også være farlig for andre organer i kroppen din.
2) Det er en kjennsgjerning at elektromagnetiske felter påvirker levende organismer. En mobiltelefon kan avgi feltstyrker opp til 30V/m, noe som er veldig høye feltstyrker.
3) Brundtland er AP politiker og de fleste vet at AP har vært med på å rasere Norge gjennom sin liberale asylpolitikk. De har sørget for at Nordmenn dør i helsekø, mens Brundtland sniker seg inn først i helsekøen og bruker tjenester hun ikke har rett på. Nordmenn dør ogs mens asylmottakere jammer ned helsevesenet med bagateller.
Din blogg er sprøyt fra ende til annen.
A-pressen er vesentlig bedre. De skriver i alle fall om noe som er interessant.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 1st 2008 at 9:37 pm
Jeg ser at en del av kommentarene kommer fra mennesker som ikke har skjønt hva Sprøytvarsleren dreier seg om. (Les gjerne “Hva skriver jeg om” øverst til venstre).
Sakene som kritiseres kan gjerne være basert på virkeligheten, men de blir likevel kritisert dersom de blir presentert riv ruskende galt.
Selv har jeg ikke lest disse artiklene i A-magasinet, men skjønner av tingene Ystenes reagerer på at de er lik andre presentasjoner fra “eksperten” i Norges Miljøvernforbund. Det kan være mulig at svak elektromagnetisk stråling kan gi helseproblemer, men når man ikke kan bevise det skader det bare saken å fabrikere “bevis”.
Når Bellona sier noe tar man de alvorlig, dette har de klart å oppnå med seriøs jobbing og dokumentasjon gjennom mange år.
Penger blir nevnt som motiv for å undertrykke forskning. Det er ikke uvanlig at upopulær forskning blir nedprioritert, men det har alltid vært mulig å grave for å finne. Kunsten er å passe på at det man finner er ekte før man presenterer det for media.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 1st 2008 at 9:50 pm
Jeg har lest om flere WLAN prosjekter som har blitt kansellert pga. en og annen overfølsom person. Ser på dette som det samme som de som er plaget av høyspent ledninger. Jeg tror det er greiere at de få unngår strålingen mot at vi slutter å benytte elektrisitet og radiobølger. Radiobølger, lys og elektrisitet finnes forresten naturlig i miljøet vårt.
Apropos en person som virkelig er følsom, sjekk dette mennesket som har implantert en “rare earth” magnet i fingeren:
http://www.youtube.com/watch?v=voA7 Uz7uABE
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 1st 2008 at 11:45 pm
Det oppfordres til å “følge pengene” i forhold til hvem som sier hva i debatten om stråling. Verdens helseorganisasjon sier blant annet dette:
“In the area of biological effects and medical applications of non-ionizing radiation approximately 25,000 articles have been published over the past 30 years. Despite the feeling of some people that more research needs to be done, scientific knowledge in this area is now more extensive than for most chemicals. Based on a recent in-depth review of the scientific literature, the WHO concluded that current evidence does not confirm the existence of any health consequences from exposure to low level electromagnetic fields. However, some gaps in knowledge about biological effects exist and need further research.” [http://www.who.int/pe...]
Hvilke økonomiske interesser skulle de ha i å påstå dette? Tvilsomme forskere og diverse interesseorganisasjoner er derimot avhengig av bidrag og finansiering. Da kan det være fristende å blåse opp faremomenter. Ikke det at jeg mener at noen av de nevnte organisasjonene er bevisst uærlige, men mener å si at det å følge pengene ikke gir entydige svar. Noen ganger kan man sågar ende opp hos visse fagansvarlige for elektromagnetisk stråling når man “følger pengene.”
[http://www.bt.no/inne...]
HRF
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2008 at 12:40 pm
Sissel skriver: “Hvilke motiver skulle de som er rammet, Foreningen for el-overfølsommë eller Norges Miljøvernforbund ha for å dikte opp problemer om dette?”
Det blir feil å kalle det oppdiktning. Årsaker til at folk tror på usannheter kan være så mangt. Hvilke motiver har kristne for å tro på Jesus? Hva med 11/9-konspirasjoner? Elvis lever? Å “følge pengene” gir ingen gode svar her. Folk som tror på slikt har ikke nødvendigvis rasjonelle motiver for å “dikte opp ting”.
Jeg er ikke psykolog, men jeg vil tro at en del av svaret ligger i det som kalles “confirmation bias”. Folk liker å ha rett, og søker bekreftelser på det de allerede tror er sant. I en kompleks verden kan man finne mange (tilsynelatende) bekreftelser på fenomener som ikke faktisk er sanne. Når folk i tillegg fascineres av påstander som har en viss “skandale”-komponent (”jeg har aldri sett en konspirasjonsteori jeg ikke har likt”, som en kar sa til meg), ligger ting til rette for at slike “alternative” teorier dukker opp og etablerer seg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2008 at 1:09 pm
Martin Ystenes tror lite på forskere som ikke er finansiert av mobilindustrien og som ikke har professor som tittel… Men veldig mye på statens strålevern. Han kan jo prøve seg selv på et lite ekseperiment: Få telenor/netcom til å sette opp en mast på hustaket sitt (feltene fra disse mastene er ikke noe bekymre seg over, for det er langt under grenseveridene ifølge statens stårlevern så det er ingen fare Verdiene kan ligge på ca 20 000 mikro watt/m2 alt etter sendestyrke. Ha gjerne en trådløs hustelefon (stråler jo med ca 12000 mikrowatt/m2 døgnet rundt, ca 1 meter fra) fra sengen. For sikkerhets skyld ha gjerne en trådløs hustelefon på jobb også, og på stua. Installer trådløs nettverk (eller det har du sikkert allerede) gjerne med routeren i kort avstand fra hjemmekontor eller seng, Og snakk mye i mobilen uten handsfree. Snakk gjerne i bil, hvor det stråler ekstra mye (mikrobølgeovn effekt, ), Gjør dette i en god stund, gjerne ett år , så får vi se hvordan formen din er…. Sier ikke mer. Lykke til
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2008 at 2:47 pm
http://www.el-allergi...
Biokemiker Dr.Sianette Kwee kan forklare
hvor farlig emf stråler er.
http://video.google.c...
Frederiksberg Appellen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2008 at 2:56 pm
Problemet er og blir at ingen kan påvise noen bevis for at man kan reagere på slik stråling. Kliniske tester viser gang på gang at testpersoner, som selv oppgir at de reagerer på slik stråling, ikke klarer å skille mellom tilstedeværelse av en telefon eller ikke i et skjermet rom. Jeg tror som flere andre at man har snakker om psykologiske problemer og at dette ensidige fokuset ødelegger muligheten disse har for et normalt liv.
Ifølge Anna Torsens innlegg og enkelte andre her skulle både jeg og mine kolleger i ca 200 butikker være helt ødelagt etter flere års arbeid i lokaler fyllt til randen med mobiler og trådløse telefoner. Man har også personer som hevder å bli skadet av stråling fra tvapparater, og i ytterste tilfeller stråling fra universet.
Folk vil ha en enkel forklaring samt noe de kan skylde på, slik har det alltid vært. Problemet her er det ensidige fokuset og manglende interesse for å finne andre årsaker. Det er sikkert mer tilfredsstillende å få påvist en reel skade av såkalt “mobilstråling” enn at man må begynne å gå til psykolog for å bearbeide et psykologisk problem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2008 at 5:36 pm
Jeg ser gjerne at du gir noe informasjon om dette med blod-hjerne-barræren, i den formen du skriver det høres det nesten ut som en myte. Har du noen referanse eller navn?
Det jeg kjenner til er en en svensk forsker (tror det var Leif Salford) som for noen år siden mente at slike felter åpnet blod-hjerne-barriæren. Dette er et resultat som ingen andre har bekreftet, og alt fra New Scientist til fagtidsskrift har vært meget skeptisk til resultatet.
Hovedargumentet er at han brukte en metode som ingen andra har klart å bruke, og skal være mye mer følsom en det andre kunne gjøre. Det betyr samtidig at den er langt mer sårbar for feil. I en slik situasjon er helt avgjørende at andre kan vise det samme med andre teknikker, så man er sikker på at det ikke bare er en feil (artefact) ved metoden.
Dette er mer avgjørende når det er ett resultat som avviker fra de andre. Da er det normalt å anta at det ene resultate er feil og ikke de andre. Det betyr ikke at det ene resultatet blir forkastet, men det vil normalt utløse forskning som har som mål å bekrefte eller avkrefte resultatet. Hadde resultatet blitt brekrefte på en troverdig måte, kan du være sikker på at både du og jeg hadde hørt om det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2008 at 5:54 pm
Jeg er svært interessert i om noen her deler ditt syn på jordstråling, eventuelt hvem du støtter deg til – om noen – av de som arbeider med eloverfølsomhet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2008 at 6:07 pm
Jeg bodde nesten ti år med en kraftlinje like utenfor huset. Feltene var så kraftige at bildet på PC-skjermen var helt skeivt. Holder det for deg?
Jeg baserer meg på de som har argumenter, eller som kan dokumentere sine opplysninger. Akkurat dette gjelder også flertallet her, og det er dem jeg henvender meg til.
Det er ikke noe argument for noen at jeg har påstått noe. Men hvis jeg gir mine lesere argumenter som de finner riktige og opplysninger som de kan sjekke ut, da har jeg bidratt til debatten ved å gi dem noe de kan bruke videre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2008 at 6:17 pm
Jeg har litt problemer hvis din mest autorative kilde er youtube…
At en person har sagt noe, betyr ingen ting i vitenskapen. Men hvis vedkommende har argumenter som tilstrekkelig mange forskere finner avgjørende nok, vil det utløse en vitenskapelig diskusjon. Det har så langt ikke skjedd ut over diskusjon om mulige restusikkerheter.
Hvordan vet jeg dette? Kan det ikke være diskusjoner jeg ikke har hørt om? Selvfølgelig. Men hvis det kommer opp tunge argumenter, vil det bli slått stort opp i vitenskapelige medier. De lever også av å selge, og hvis de oppdager en seriøs debatt på dette feltet vil være en sensasjon de ikke kan la gå fra seg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2008 at 10:43 pm
Du bør være forsiktig med å antyde at de som uttaler seg kritisk har et mindre edelt motiv enn du, for det kan tolkes dit hen at du ikke stoler på dine faglige argumenter. At du ikke gir et eneste faglig argument her, kan av noen oppfattes som en bekreftelse på det samme.
Selvfølgelig tror jeg at de som jobber for dette med elfølsomhet tror på dette. Like selvfølgelig har de som tror på dette lov til å sloss for sin sak. Men ingen som uttaler seg om en slik sak har rett til å unngå kritikk.
Jeg har til gode å se fakta eller argumenter som forteller meg at dette er en realitet. Derimot kjenner jeg til for mange eksempler på hva forventningen om at man skal bli syk kan gjøre med folk. Det er for meg for påfallende hvor mange eloverfølsomme det er i land hvor man har snakket så mye om det.
Det er ikke få institusjoner i verden i dag som lever av å fortelle syke mennesker det de ønsker å høre. Det eneste som kan skille foreningen for eloverfølsomhet fra disse er argumenter som viser at de har rett. De argumentene har de ikke klart å skaffe. Du vil bli overrasket over hvor mange som ser på akkurat det som vesentlige i denne saken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 10th 2008 at 1:46 pm
20 000 uWatt høres mer imponerende ut enn 0.02 Watt. Ikke akkurat nok til å koke poteter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 23rd 2008 at 3:29 pm
I Norge har Statens strålevern gjennom flere år forsøkt å verne strålene mot kritikk. Dessverre er det fortsatt folk som tar deres uttalelser for god fisk, selv om utenlandske eksperter er uenige.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 23rd 2008 at 4:46 pm
Uansett hvor feil en påstand er, det vil alltid være mulig å finne en utlending man kan kalle ekspert og som er enig i påstanden. At “Utenlandske eksperter er uenige” er derfor en totalt verdiløs påstand overfor de som baserer seg på argumenter.
Strålevernet forholder seg til eksperter, argumenter og informasjoner som når fram i den internasjonale vitenskapelige diskusjonen. Gode data som bryter med det man tror, er i vitenskapens verden ekstremt interessant. Det er utenkelig at holdbare data som avviker og som presenteres på en skikkelig måte ikke vil nå fram, i alle fall hvis de først får oppmerksomhet. De ekspertene du henviser til har åpenbart oppnådd oppmerkomhet, men likevel ikke nådd fram. Det må bety at de har problemer i forhold til vitenskapelige krav til dokumentasjon og argumentasjon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2008 at 12:18 am
Nå må vi ikke glemme alle de med agorafobi! Forby åpne plasser. Det er noen som blir syke av det. Bygg inn Hardangervidda. Men ikke i for små rom. Vi må tenke på de med klaustrofobi også.
Mange lider av sosial angst. Menneskene må vekk. Det finnes folk som blir syke av å se dem.
Den aller vanligste fobien er vel høydeskrekk. Jeg har et ørlite snev av det selv. Stiger må forbys, Prekestolen rives og Geirangerfjorden enten fylles igjen eller slipes ned til maks to meters høyde. Jeg føler meg sikker på at forskningen som hevder høyder er ufarlige er støttet av fallskjermforbundet, Turistforeningen, Friidrettsforbundet og andre med økonomiske interesser i høyde.
Hvor er Oddekalv i Høydesaken?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 26th 2008 at 5:21 pm
Europaparlamentet er bekymret for helserisiko ved trådløs teknologi.
Spesielt interessant er det at The Bionitiative report og forskerne bak er anerkjent der, noe de ikke er i Statens strålevern
European Parliament Recommends BioInitiative Safety Limits for Cell Phones
Belgium Created: 18 Sep 2008 University of Albany, Institute for Health and the Environment – The European Parliament has voted 522 to 16 to recommend tighter safety standards for cell phones. In light of the growing body of scientific evidence implicating cell phone use with brain tumors, the Parliament says, “The limits on exposure to electromagnetic fields [EMFs] which have been set for the general public are obsolete.”
The European Parliament “is greatly concerned at the Bio-Initiative international report concerning EMFs, which summarises over 1500 studies on that topic and which points in its conclusions to the health risks posed by emissions from mobile-telephony devices such as mobile telephones, UMTS, WiFi, WiMax and Bluetooth, and also DECT landline telephones.” Further, it points out the need to “address vulnerable groups such as pregnant women, newborn babies and children.”
The Mid-Term Review of the European Environmental and Health Action Plan recommends 36 specific points for improving human health. It points to changes that can improve air and water quality, and reduce exposures to toxic chemicals and EMFs that have been linked to health risks.
BioInitiative author Dr. Martin Blank, Columbia University professor and researcher in bioelectromagnetics says, “Cells in the body react to EMFs as potentially harmful, just like to other environmental toxins such as heavy metals and toxic chemicals. The DNA in living cells recognizes EMFs at very low levels of exposure, and produces a biochemical stress response. The scientific evidence tells us that our safety standards are inadequate, and that we must protect ourselves from exposure to EMFs due to powerlines, cell phones and the like.”
Lennart Hardell, MD, PhD and Professor at University Hospital in Orebro, Sweden who wrote on brain tumors and cell phones in the BioInitiative Report, says, “The evidence for risks from prolonged cell phone and cordless phone use is quite strong when you look at people who have used these devices for 10 years or longer, and when they are used mainly on one side of the head.” At a conference in London last week, Dr. Hardell noted that exposure to children poses even greater risk than to adults, a fact of concern since so many children now regularly use cell phones.
Noting the already lowered exposure limits of some European countries the EU Parliament is now calling on the EU Council to amend Recommendation 1999/519/EC for all equipment producing emissions in the 0.1 MHz to 300 GHz frequency range. This would include cell phones as well as other wireless devices. Wireless technologies that rely on microwave radiation to send emails and voice communication are thousands of times stronger than levels reported to cause some health impacts.
Reports: Mid-Term Review of the European Environment and Health Action Plan 2004-2010, September 4, 2008
http://www.europarl.e...+TA+ P6-TA-2008-0410+0+DOC+XML+V0 //EN#def_1_8
BioInitiative: A Rationale for a Biologically-based Public Exposure Standard for Electromagnetic Fields (ELF and RF) August 31, 2007
http://www.bioinitiat...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 4th 2008 at 4:21 am
The Cell Phone and the Cell – the Role of
Calcium
A discovery made over thirty years ago may hold the key to why weak
non ionizing electromagnetic radiation seems to have so many ill
effects on health, ranging from exacerbating allergies and autism to
reducing fertility and promoting cancer. We now have a plausible
scientific explanation for the mechanisms involved.
Andrew Goldsworthy 2008
Abstract
Alternating electromagnetic fields such as those from mobile
telecommunications have many seemingly unrelated effects on health,
including the promotion of cancer, reductions in fertility and various
brain disorders. This article explains how almost all of them may stem
from a common cause; i.e. the removal of divalent ions such as calcium
from cell membranes. The mechanisms are as follows.
The radiation from handsets can affect the whole body because it
conducts electricity and behaves like an antenna. It absorbs the
radiation and generates eddy currents that can flow beyond the site of
application. When they impinge on cell membranes, they weaken them by
removing structurally important calcium and other divalent ions. This
makes the membranes more likely to leak, which can give many
biological effects.
A theoretical mechanism is described in laypersons language that
explains how weak electromagnetic fields remove calcium ions from cell
membranes. It explains the seemingly weird observations that this
removal is non-thermal and occurs only within specific “amplitude
windows”. It also explains why low frequencies are more effective than
high ones, why pulses are more potent than sine waves and why
amplitude modulated and pulsed radio waves also work.
The mechanism involves the replacement of divalent ions bound to the
membrane by monovalent ions (mostly potassium), which weakens it and
makes it more inclined to leak. Radiation at 16Hz is particularly
effective. It is the ion cyclotron resonance frequency for potassium
(in the Earth’s magnetic field) and increases its chemical activity,
to make it more likely to replace the bound calcium.
The leakage of digestive enzymes from lysosomes can account for the
damage to cellular DNA, which occurs after prolonged exposure to
mobile phone radiation. This damage can explain the increased risk of
cancer and reductions in fertility found in heavy mobile phone users.
The recent increases in allergies and allergy-related conditions may
also be due to membrane leakage. Our bodies are normally protected
from the ingress of foreign materials by “tight junction” barriers
where the gaps between the cells are sealed. They occur in the brain,
skin, nose, lungs and gut. Mobile phone radiation or the chemical
removal of calcium makes them more permeable to large molecules and
can let in allergens, toxins and carcinogens. Increased permeability
of the gut barrier has also been linked to autoimmune conditions such
as multiple sclerosis, IBS and type-1 diabetes.
Electromagnetic hypersensitivity (EHS) also seems to be due to
membrane leakage. The symptoms following irradiation are like those of
low calcium or magnesium in the blood, which supports the notion that
they are due to divalent ion loss from cell membranes.
EHS sufferers have high skin conductances and strong tendencies to
allergies, suggesting that they already have high membrane
permeabilities so that fewer divalent ions need be removed
electromagnetically to produce the symptoms. Many of the neurological
symptoms of EHS are likely to be due to the radiation increasing still
further the permeability of nerve cells to make them generate spurious
impulses.
Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) can be similarly
linked to electromagnetic exposure. The programmed flow of calcium
ions through membranes is a prerequisite for the release of the
neurotransmitters that transfer signals between neurones in the brain.
Unscheduled calcium leakage into these cells will increase their
background calcium concentration, making them hypersensitive and more
likely to transmit spurious signals. We would expect this to cloud
normal mental activity, trigger random thoughts and give the loss of
concentration characteristic of ADHD. Drivers using mobile phones and
children in classrooms fitted with Wifi may be especially at risk.
Autism has a similar explanation. A child’s understanding of social
interactions is laid down as a pattern of regularly-used connections
between neurones in its brain during its first year. Under-used
connections are then pruned so that the patterns become hard-wired. If
these are electromagnetically disrupted prior to pruning, a distorted
pattern for social interaction may become hard-wired, and give
irreversible autistic disorders.
The body can defend itself against the effects of electromagnetic
exposure by pumping surplus calcium out of cells, activating ornithine
decarboxylase to protect nucleic acids and making heat-shock proteins
to protect enzymes. However, these are expensive in resources and
interfere with normal metabolism. Their long-term deployment is likely
to result in fatigue and an impaired immune system leading to a
lowered resistance to disease and cancer. Sources of prolonged or
continuous radiation include mobile phone masts, Wifi routers, DECT
phone base stations and DECT baby alarms.
Not everyone is equally affected by the radiation. This may be due to
differences in blood calcium or magnesium, differences in the efficacy
of their defence mechanisms, and previous exposure to electromagnetic
fields, which has a sensitising effect.
The effects of pulsed irradiation may also be transmitted chemically
in the blood. It affects the ion balance on colloidal particles such
as those in blood, giving them the ability to remove calcium ions from
surfaces. This effect is routinely used in electronic water
conditioners to remove lime scale. However, the treated water has
biological effects similar to direct irradiation, presumably due to
its removing calcium from cell membranes. This provides another
mechanism by which the effects of mobile phone irradiation can be
transmitted all over the body and also calls into question the safety
of water from water towers fitted with mobile phone antennas.
Les videre her: http://www.mastsanity...
option=com_content&task=view &id=213&Itemid=1
http://www.tryggmobil...
valg=nyhetsarkiv&tryggmobil= f35ef9fe7d09d5d1cfa9afe1e9d0 ef3d
The Cell Phone and the Cell – the Role of Calcium A discovery made over thirty years ago may hold the key to why weak non ionizing electromagnetic radiation…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende